Au revoir!

Tämähän käy jo rutiinilla, kamat kassiin ja kassit autoon. Rutiinilla ei käy uusien ystävien ja tuttavien hyvästeleminen. Kahdeksan kuukauden aikana ehtii kokea yhdessä monenlaista, uusia hienoja muistoja. Yhdessä on mm. tehty pihahommia, rakenneltu kaikenlaista, juotu lasillinen viiniä päivällisillä, katsottu elokuvia ja joogattu. Maailmaa on parannettu, uusia ystävyyssuhteita luotu ja toivottavasti puhelinnumerot tulevat tarpeeseen tulevaisuudessa. On suuri rikkaus tavata uusia ihmisiä ja tutustua uusiin kulttuureihin.

Vaucé- Fontainebleau, 335 km

Pidempiin matkoihin on hyvä sujauttaa joku turistikohde jota käydä ihmettelemässä. Tällä kertaa valitsimme reitin varrelta Chateau Fontainebleaun, Ranskan linnavertailussa samassa kategoriassa kuin Versailles. Versaillesia pohdiskelimme myös mutta se sijaitsee reitiltämme Pariisin "väärällä" puolella. On siis lisää syitä palata Ranskaan uudelleen, kyllä Versailles joskus täytyy nähdä.

Jokunen linna on jo nähty mutta kyllä Fontainebleau oli upea. Se on käsittämättömän hieno ja lähes tuhat vuotta historiaa mahtui niiden seinien sisään. Linnassa on 1500 huonetta ja kaunis puutarha oli kooltaan noin 130 hehtaaria. Siinä sitä on nurmikkoa ajeltavaksi, iso puutarhurijoukko istutti kesäkukkia pitkiin  kukkapenkkeihin. Puutarhassa kaikki oli isompaa, tilaa ja avaruutta oli paljon. Mikä parasta puutarha on julkinen ja yleisölle auki päivittäin, paljon näkyi ihmisiä lenkillä vaikka ilma oli sateisen sorttinen.

Fontainebleau, Ranska. Toukokuu 2026.

Linna itsessään oli melkoinen kokemus. Tavalliselle turistille oli auki noin 20-30 huonetta jotka olivat lähes täysin alkuperäisessä kunnossa. Kierroksella ihmettelimme mm. kuninkaiden makuuhuoneita, Marie Antoinetten uhkapelisalonkia, paavin huoneistoa ja Napoleonin buduaaria . Linnakierrokseen kannattaa varata aikaa, niin paljon tutukittavaa siellä on. Tämän linnan historiaan kun tutustuu (toivottavasti ennakkoon) tulee samalla Ranskan historian tärkeimmät tapahtumat tutuksi. 

Linnakierroksella tulee päivän niskajumppa suoritetuksi, kaikkialla oli katseltavaa eikä vähiten upeissa kattokoristeluissa. Kaiken kaikkiaan linnan prameus ja historian yltäkylläisyys olivat yhdelle kierrokselle runsaasti sulateltavaa. Kulttuuriähky voi iskeä Firenzessä mutta myös ranskalaisessa linnassa. Täällä olisi mielellään kuljeskellut toisenkin päivän ja viettänyt piknikkiä linnan puistossa.

Fontainebleau, Ranska. Toukokuu 2026.

Fontainebleau, Ranska. Toukokuu 2026.

Fontainebleau, Ranska. Toukokuu 2026.

Fontainebleu- Forbach, 415 km

Kuninkaalliset komeudet jäi taakse kun suuntasimme kohti Saksan rajaa. Kohtuullinen päivämatka pikkuteitä pitkin, viimeinen liitutaululounas ja tunnelma muuttui. Pikkuteitä ajellessa aikaa kuluu mutta moottoriteiltä puuttuu löytämisen riemu ja ihanauus.  Päädyimme pikkuruiseen kyään keskelle ensimmäisen maailmansodan polttopistettä. Historian kertaus on aina paikallaan ja nykyisin voisin väittää jo osaavani kohtuullisesti maailmansotien käännekohtia Euroopassa.

Vitry-le-Françoise, Ranska. Toukokuu 2026.

Vitry-le-François, Ranska. Toukokuu 2026.

Forbach on vielä juuri ja juuri Ranskan puolella mutta Saksan vaikutus on vahva. Kaupungissa itsessään ei ole juuri mitään nähtävää, meille se oli yhden yön pysähdys, ihan asiallinen sellainen. 

Forbach- Dusseldorf, 290 km

Sitten se moottoritie alkoi ja loppumatka oli vain kilometrien kulutusta. Dusseldorf oli yllättävän eloisa kaupunki, mukava kuhina iltasella oluttupien terasseilla. Voihan toki olla että maaseutuelämän jälkeen kaikki tuntuu vilkkaalta. 

Keskustassa rakennettiin tulevia Japani-viikkoja, kirsikankukat olivat kauniissa kukassa. En tiennytkään että Dusseldorfissa on yksi Euroopan suurimmista japanilaisten yhteisöistä.

Dusseldorf- Bremen- Travemünde, 484 km

Viimeinen reissupäivä ja Lübeck on jo nähty. Laiva lähtee yöllä ja jossain päivä täytyy kuluttaa. Päädyimme Bremeniin, auto parkkiin ratikkapysäkin lähelle ja siitä keskustaan. Vaikka mieheni Joni on kätevä, ict-taustainen herrasmies  emme ymmärtäneet lippujen ostologiikkaa apissa. Päädyimme ostamaan tiketit suoraan ratikan automaatista, se toimi mainiosti korttia vinguttamalla.

Bremen jätti hiukan ristiriitaisen fiiliksen. Kaupungissa on vanhaa hansakulttuuria, Schnoor-kortteli aivan suunnattoman viehättävä pikkuinen alue. kirkkoja joka lähtöön ja kävelemällä avoimin mielin löytää vielä enemmän. Bremenissä on myös kummallisia ehkä 1970-luvun metallipömpeleitä (ehkä ne oli taidetta) joista oli väsätty lapsille leikkipaikka. Kiva ajatus joka oli toteutettu suoraan asfaltille, paikallisen laitapuolen kulkijoiden suosikkipuiston viereen.  Noh, kaupunkiin mahtuu monimuotoisuutta ja elämää.

Bremen, Saksa. Toukokuu 2026.

Meidän Bremen oli päivän turistipysähdys, lounas, kävelyä ja ihmettelyä. Oivallinen tapa viettää aikaa ja odotella laivanlähtöä. 

Bremen, Saksa. Toukokuu 2026.

Bremen, Saksa. Toukokuu 2026.

Bremen, Saksa. Toukokuu 2026.

Viimeinen pätkä Travemünden satamaan ja vajaa kaksivuotinen reissumme on laivamatkaa vaille valmis. Suomessa on hyvä ladata akkuja sekä hoitaa käytännön asioita ennen seuraavaa seikkailua. 

Tähän oli hyvä päättää reissaaminen hetkeksi, tämän kaupungin, näiden rakennusten ja kosken kuohujen tarinat ovat tuttuja. 

Tampere, Suomi. Toukokuu 2026.


Missä olit silloin? Kesäkuu

Kesäkuusta tulee mieleen pionit, niitä odotin aina keväällä kotipihaan kukkivaksi. Juuri ennen juhannusta kurjenmiekat heräävät kukoistamaan ja kesä alkaa. 

Nokia, Suomi. Kesäkuu 2023.

2014 Calvi d'ell Umbria, Italia

Kotona Nokialla oli keittiöremppakevät. Vanhaa köökkiä oli purettu, uutta suunniteltu, asuttu rempan keskellä ja välillä remonttia paettua sukulaisille saunaan. Hampaiden kiristelystä huolimatta tämä  keittiöremontti oli suoraan oppikirjasta, en muista että mikään olisi mennyt vinkuraan. 

Remppa veteli viimeisiään kun me jätimme Iinan ylimmäksi remonttimaisteriksi ja lähdimme Jonin kanssa Umbriaan. Lyhyt lento Roomaan ja Umbria on sopivasti muutaman tunnin ajomatkan päässä. Meille Umbria oli jo aiemmilta reissuilta tuttu, jonkunlaista perustuntumaa on tähän maakuntaan. 

Calvi d'ell Umbria, Italia. Kesäkuu 2014.

Ihana keskikesän lämpö, herkullinen ruoka, useampia kohteita myös Marchen puolella ja lopuksi juhannusjuhlat. En ole missään nähnyt niin ihmeellisen kauniita, kukilla koristeltuja katuja. Katoliseen tapaan kylän kirkot pullistelivat juhlamessuun osallistuvaa väkeä ja lopuksi pidettiin kulkue. 

Hyvin erilainen juhannus verrattuna suomalaiseen mökkielämään. Myös kelin puolesta, Iina soitteli ja kysyi kuinka kasvihuone ja taimet suojataan koska alkoi satamaan räntää. Apua, siis juhannusviikolla?

Calvi d'ell Umbria, Italia. Kesäkuu 2014.

2017 Piran, Slovenia

Hämmentävä juttu, etten muista lainkaan, miksi päädyimme Sloveniaan pikkureissulle kesäkuun alussa. Aika hyvä arvaus syyksi olisi halvat lennot.  Sen kyllä muistan, että hauskaa oli ja Slovenia maana jäi mieleen. Sinne(kin) voisin palata uudelleen. 

Slovenia oli mukava maa, kaikkialle pääsi kätevästi autolla ja ajomatkat olivat lyhyet. Sloveniasta löytyi kompaktissa paketissa luontoretkeilyä, merenrantaelämää ja pääkaupungissa enemmän vilskettä. Lomamme oli lyhyt ja aloitimme sen Piranin rantakaupungissa. Aurinko paistoi, meressä oli mukava uida ja loma maistui -lomalta. Reissullamme kävimme tippukiviluolissa Postojnassa ja Ljubljanassa pyörimme muutaman päivän. 

Tästä reissusta jäi kaksi vahvaa muistoa; Sloveniaan olisi ihanaa päästä takaisin. Ja se toinen on sitten Piranin majoituksemme. Sen lisäksi että majoitus oli todella pieni, yläkerrassa alkoi remontti joka aamu täsmälleen kello seitsemän. Loma-aamut alkoivat betonipölyllä sängyssä ja avio-onnea testattiin tetriksellä kumpi on keittiössä ja kumpi pesee hampaita kylppärissä. Tai sitten toinen oli sängyssä kun muualla ei mahtunut olemaan, sopu sijaa antaa tavataan sanoa.

Piran, Slovenia. Kesäkuu 2017.

2018 Mallorca, Espanja

Kesäkauden 2018 vietin Mallorcalla matkaopashommissa. Olen pienestä lähtien pohtinut millaista matkaoppaan työ mahtaisi olla ja miltä se mahtaisi tuntua. Sen verran aikuinen toki jo olen että tiesin totuuden olevan tarua ihmeellisempää ja tässä tapauksessa ehkä raadollisempaa. Sain "oikeista" töistä järjestettyä palkatonta vapaata ja huhtikuussa lensin Mallorcalle. 

Alku aina hankalaa mutta siitä alusta alkoi tämä blogi. Lähettelin Mallorcalta "Terveisiä auringosta" kaikille halukkaille, julkaisumuoto monesta syystä oli tuolloin sähköposti. Ehkä joskus niitä tarinoita tänne jaan, muistelen samalla itsekin menneitä. Guide life on termi jota en hevillä unohda, monta asiaa tuli koettua.

Mallorca, Espanja. Kesäkuu 2018.

Mallorcan saari on kaunis, rannat vielä kauniimmat ja elämä on leppoisaa kun tietää mihin karata turistimassoja. Luulen, että saaresta tuli suuremmat ja pienemmät paikat käytyä läpi tosi tarkasti.  Erityisesti upeat rannat koekäytettiin kämppiksen kanssa vapaapäivän vietossa. Pikkukylissä käytiin pitkillä lounailla ja nautittiin elämästä -kunnes arki taas alkoi. 

Mallorca, Espanja. Kesäkuu 2018.

Tänä vuonna olemme uusien kokemusten edessä ja ne alkavat kesäkuussa Suomesta. Vinhaa on ollut vauhti pari ensimmäistä viikkoa kun käytännön asioita on hoidettu kuntoon. Riemulla toivotan Suomen raikkaan luonnon, puhtaat maut ja valoisat yöt tervetulleeksi. Siitä huolimatta että pienesti kaipaan ranskalaisia juustoja, kohteliaita käytöstapoja ja elämän keveyttä. 

Kesä Suomessa, onko parempaa?

Ylöjärvi, Suomi. Kesäkuu 2026.

Missä olit silloin- blogihaaste 2026 on oivallisen blogistin Via Per Aspera Ad Astra julkaisema muisteluhaaste. Matkoja riittää yllättävän paljon ja ihania muistoja jaettavaksi.

Missä olit silloin? Tammikuu 

Missä olit silloin? Helmikuu

 Missä olit silloin? Maaliskuu

Missä olit silloin? Huhtikuu

Missä olit silloin? Toukokuu

Au revoir!

Tämähän käy jo rutiinilla, kamat kassiin ja kassit autoon. Rutiinilla ei käy uusien ystävien ja tuttavien hyvästeleminen. Kahdeksan kuukaude...